توضیحات
باتوجهبه این که در ایران اغلب پروژهها با نظام ۳ عاملی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) اجرا میشوند، در این نظام، به طور معمول وظیفه هماهنگی و مدیریت امور با کارفرما میباشد اما به دلیل گستردگی فعالیتها و وظایف کارفرما، این اقدامات به صورت صحیح انجام نمیشود و بیشتر پروژهها با تأخیر در زمان و افزایش هزینهها مواجه است. جهت تعدیل این مشکل نظام ۴عاملی که مدیریت پروژه به عنوان عامل چهارم به ۳ عامل دیگر افزوده شده در سال ۱۳۷۸ از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی پیشنهاد شد. در حوزه حملونقل نیز در سال ۱۴۰۱پروژهای تحت عنوان نظارت عامل چهارم توسط سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران در این زمینه تعریف شد.